Oncologiefysiotherapie / Oncologische Revalidatie

Oncologiefysiotherapie is gericht op personen die fysiotherapeutische begeleiding nodig hebben ten gevolge van kanker of ten gevolge van de behandeling van kanker, zoals bijvoorbeeld: chemotherapie, bestraling, operatie, immunotherapie of hormoontherapie.

Veel mensen met kanker ervaren verschillende problemen welke behandelbaar zijn met behulp van fysiotherapie. Hierbij valt te denken aan: vermoeidheid, pijn en bewegingsproblematiek. Deze problemen kunnen een gevolg zijn van de ziekte zelf of van de medische behandeling (operaties, bestralingen en/of chemotherapie). Deze symptomen samen zorgen voor een sterk verlaagde belastbaarheid. De vermoeidheid speelt hierin een belangrijke rol. Dit is een ongewoon, langdurige vermoeidheid die zeer regelmatig voorkomt bij mensen die na hun behandeling een goed vooruitzicht hebben op herstel.

Fysiotherapie voor herstel of conditiebehoud.

Kanker is een ziekte die helaas steeds vaker voorkomt. Jong en oud wordt getroffen door kanker. Vaak ervaren zij nog jarenlang de negatieve fysieke gevolgen van het doormaken van deze ziekte. Gelukkig boekt de medische wetenschap steeds meer vooruitgang op het gebied van de behandeling van kanker en worden de behandelresultaten steeds beter. Uit onderzoek weten we dat fysiotherapie een absolute meerwaarde heeft bij het herstellen of het in standhouden van de conditie tijdens of na een medische behandeling. Een oncologisch fysiotherapeut kan helpen bij de volgende fases van deze ziekte:

• Curatieve fase: In de curatieve fase is de zorg gericht op het bestrijden van de kanker en het herstellen van de gevolgen van kanker. De fysiotherapeut kan in deze fase helpen bij het beperken van conditionele achteruitgang, het in stand houden of herstellen van de conditie, het verlichten van spier-  en gewrichtsklachten en advies geven op het gebied van fysieke activiteiten en handelingen.

• Palliatieve fase: De palliatieve fase vangt aan na het bericht dat de patiënt niet meer kan genezen en de behandeling gericht op genezing stopt. De fysiotherapeut kan helpen bij het in standhouden van de conditie, het verminderen van spier- en gewrichtsklachten en kan de patiënt voorzien van advies rondom de juiste dosering van fysieke activiteit. Behandeling is primair gericht op het optimaliseren van de kwaliteit van leven.
  • Terminale fase: In de terminale fase is de medische behandeling niet meer gericht op herstellen of stabiliseren van het ziektebeeld. In deze fase is het duidelijk dat mensen op korte termijn komen te overlijden. Ook tijdens de laatste fase kan de fysiotherapeut helpen. De therapie kan gericht zijn op het verminderen van pijnklachten, het adviseren van het aannemen van een comfortabele houding en het aanleren van ademhaling- en ontspanningsoefeningen. De familie en de naasten kunnen in deze laatste fase nauw betrokken worden bij de fysiotherapeutische behandeling.

Hoe ziet een behandeling er uit?

De fysiotherapeut zal een uitgebreide intake afnemen. Tijdens dit gesprek wordt in kaart gebracht hoe het behandeltraject is verlopen,  beperkingen in activiteiten en (pijn)klachten worden besproken en doormiddel van het opstellen van een aantal behandeldoelstellingen wordt er een behandelplan uitgestippeld, gebaseerd op de doelen van de client. De  oncologie fysiotherapeut stelt waar nodig een individueel beweegprogramma op die (deels) thuis en/of in de praktijk kan worden uitgevoerd. Periodiek worden de doelstellingen geëvalueerd en bijgesteld. Aan het eind van de revalidatie wordt er gekeken op welke manier men de herwonnen conditie zelfstandig in stand kan worden gehouden.

Hoe weet ik welke behandeling voor mij geschikt kan zijn?

Neem hiervoor contact op met onze praktijk. Wij zijn via telefoon, e-mail of whatsapp te allen tijde bereid om jouw vragen te beantwoorden. Onze oncologiefysiotherapeut is werkzaam op de locatie te Molenakker in Weert.