Waar komt een slijmbeurs ontsteking het meest voor?

Slijmbeursontstekingen kunnen voorkomen in de schouder, heup, knie, elleboog en enkel. De meeste voorkomende plek is een slijmbeursontsteking in de schouder. Toch kunnen de klachten ook in andere delen van het lichaam ontstaan, aangezien er ook slijmbeurzen in andere gewrichten zitten. De kans op het krijgen van een slijmbeurs ontsteking is even groot voor mannen en vrouwen

Oorzaken van een slijmbeursontsteking

Er zijn verschillende oorzaken voor een slijmbeursontsteking mogelijk. De meest voorkomende oorzaken zijn als volgt:

• Een ontsteking: wanneer een gewricht ontstoken is, kan deze ontsteking zich uitbreiden naar de slijmbeurs
  • Een ongeval: de slijmbeurs kan ontstoken raken door een val of een klap op een van de gewrichten
  • Overbelasting door werkzaamheden: wanneer een bepaalde beweging te vaak wordt herhaald, kan de slijmbeurs ontstoken raken. Een slijmbeursontsteking in de elleboog kan bijvoorbeeld onder mensen met een kantoorbaan ontstaan door te veel computerwerk en een slijmbeurs ontsteking in de schouder door mensen die verkeerd bewegen.
  • Overbelasting door sport: wanneer een bepaalde beweging veelvuldig wordt herhaald, kan de slijmbeurs geïrriteerd en uiteindelijk ontstoken raken. Dit is vaak terug te zien onder hardlopers en tennissers. Met fysiotherapie voor een slijmbeursontsteking in de schouder kan dit al snel worden verholpen.

Bovenstaande oorzaken hebben betrekking op acute slijmbeursontsteking, maar er kan ook sprake zijn van een chronische slijmbeursontsteking. Een chronische slijmbeursontsteking ontstaat als gevolg van langdurige en lichte overbelasting. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een verkeerde lichaamshouding of door het veelvuldig herhalen van bepaalde bewegingen. Graag hulp bij het voorkomen of verhelpen van een slijmbeurs ontsteking in de schouder of andere lichaamsdelen? Fysio Philipsen & Meijer helpt je graag verder.

Symptomen van een slijmbeursontsteking in de schouder

Een slijmbeursontsteking in de schouder is te herkennen aan een opgezwollen en pijnlijk gevoel. Dit komt doordat een ontstoken slijmbeurs extra vocht produceert. Door de zwelling zal de schouder minder goed te bewegen zijn. Ook wordt het gewricht hierdoor pijnlijk en stijf. Bovendien kan de plek van de ontsteking warm aanvoelen en rood zijn.

Hoe kan een slijmbeursontsteking in de schouder worden behandeld?

Er zijn meerdere behandelingen mogelijk voor een slijmbeursontsteking. Allereerst zal je de ontsteking zoveel mogelijk rust moeten geven. In veel gevallen geneest de ontsteking dan vanzelf. Door te achterhalen wat de oorzaak van de ontsteking is, kun je hier ook gelijk op inspelen.  Afhankelijk van de oorzaken en de ernst van de klachten kan een arts je doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Ben je bekend met de slijmbeursontsteking in de schouder en weet je de oorzaak aan te wijzen? Dan kun je ook direct terecht bij Fysiotherapie Philipsen & Meijer.

Fysiotherapie Philipsen & Meijer kan helpen de klachten te verminderen door houdings- en beweegadvies. Ook kunnen wij helpen om de omliggende spieren sterker te maken zodat het gewricht met de ontsteking minder wordt belast.

Slijmbeursontsteking in de schouder verhelpen met fysiotherapie

Een ontsteking van de slijmbeurs in de schouder is de meest voorkomende vorm van een slijmbeursontsteking. Dit komt doordat het schoudergewricht ten opzichte van de andere gewrichten veel wordt belast. De slijmbeursontsteking in de schouder ontstaat vaak als gevolg van overbelasting door het te vaak herhalen van bepaalde bewegingen. Veel voorkomende klachten van een slijmbeursontsteking in de schouder zijn pijn bij draaien en/of tillen. De pijn ontstaat door de zwelling in de schouder. Wanneer er klachten ontstaan is het aan te bevelen om in het eerste geval de schouder rust te geven. Hierna is het goed om de schouder geleidelijk weer te gaan bewegen om verstijving te voorkomen.

Fysiotherapie Philipsen & Meijer kan in dit geval de juiste oefeningen voor een slijmbeursontsteking in de schouder voorschrijven. Direct een afspraak maken? Dat kan op onze website of via mobiel 0495-551819 of mail info@fysiophilipsenmeijer.nl.

Vestiging Weert Weert Veel van onze klanten komen uit :
Heeze, Liessel, Ospel, Soerendonk, Valkenswaard, Lierop, Someren, Weert, Leende, Maarheeze, Meijel, Sterksel, Asten, Budel, Stramproy, Nederweert en nog meer plaatsen in de buurt van Weert binnen Brabant en Limburg.
Plan route
Vestiging Ell Ell Veel van onze klanten komen uit :
Horn, Panheel, Kelpen, Wessem, Haler, Maasbracht, Ittervoort, Echt, Swartbroek, Baexem, Beegden, Heythuysen, Haelen, Heel, Roermond, Tungelroy, Stevensweert, Leveroy, Hunsel, Neeritter, Thorn, Herten en nog meer plaatsen in de buurt van Ell binnen Brabant en Limburg.
Plan route