Neuralgische amyotrofie (NA) is een zenuwaandoening van de plexus brachialis. Andere benamingen voor neuralgische amyotrofie zijn plexus brachialis neuropathie of het syndroom van Parsonage-Turner. Door een ontsteking van de plexus brachialis, een zenuw die zijn oorsprong vindt in de nek en zich vertakt in het verloop van de arm, ervaart men recidiverende (terugkerende) aanvallen van scherpe pijn in het verloop van deze zenuwbundel. De pijn wordt dan gevoeld in de schouder, het schouderblad, de arm en/of hand. Neuralgische amyotrofie is een vrij zeldzame aandoening en wordt vaak pas laat of helemaal niet herkend door fysiotherapeuten, huisartsen of andere medici. De minimale incidentie wordt geschat op 1 op 30.000 tot 50.000 mensen. Echter, bestaat er in de literatuur het vermoeden dat dit nog veel vaker voorkomt zonder dat men uiteindelijk met neuralgische amyotrofie wordt gediagnosticeerd.

Wat veroorzaakt neuralgische amyotrofie?

De exacte oorzaak van neuralgische amyotrofie is niet bekend. Het is mogelijk dat erfelijke/genetische en/of externe factoren een rol spelen bij het ontstaan. Zo kan een stoornis in het auto-immuunsysteem een ontsteking van de plexus brachialis verooroorzaken. Ook een (virale of bacteriële) infectie, vaccinaties, een trauma, bepaalde reumatische aandoeningen of operaties worden gezien als mogelijke factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van neuralgische amyotrofie. Een causaal verband is echter nog nooit aangetoond.

Wat zijn de symptomen van neuralgische amyotrofie?

In ruim 70% van de gevallen is er sprake van een plotseling opkomende stekende en branden pijn in de nek-/schouderregio en veelal ook in het verloop van de armen. Na een episode van pijn volgt in de uren of dagen daaropvolgend een afname van de spierkracht, met name in de regio van het schouderblad, de schouder en de (boven)arm. De pijn die gepaard gaat met neuralgische amyotrofie wordt veelal als zeer scherp en onverdraaglijk ervaren, met name in de nacht. De intensiteit van deze pijn neemt naar verloop van tijd wel af. Soms is ook de zenuw van het middenrif aangedaan, waarbij mensen problemen ervaren met hun ademhaling. Met name in lig of bijvoorbeeld in het zwembad kunnen deze ademhalingsproblemen verergeren. Soms ziet men ook symptomen als een veranderd gelaat of veranderde blik van de ogen.

Bij sommigen zijn de symptomen recidiverend, dat wil zeggen: er bestaat een komen en gaan van de symptomen met wisselende intervallen qua tijd. Anderen hebben slechts één episode van pijn en krijgen daarna te maken met een onvolledig herstel van aanhoudende neurologische symptomen en beperkingen. Uit onderzoek weten we dat bij 2/3e van de patiënten er geen sprake is van volledig functieherstel. Er is (nog) geen voorspelling te doen welke personen wel of niet gaan herstellen. Bij 1/4e van de patiënten vindt er opnieuw een episode van neuralgische amyotrofie plaats.

Oorzaak van neuralgische amyotrofie:

De exacte oorzaak van NA is momenteel nog niet duidelijk. Vaak gaat het om een combinatie van verschillende factoren. Wat we wel weten is dat het in principe gat door een overreactie van het afweersysteem. Bij patiënten met neuralgische amyotrofie valt het afweersysteem niet alleen bacteriën en virussen aan die van buiten ons lichaam intreden (denk aan virale infecties), maar veroorzaken ze ook een ontstekingsreactie van de eigen gezonde zenuwen. Je kunt dus eigenlijk zeggen dat het afweersysteem op dat moment té goed werkt waardoor hij zijn eigen gezonde cellen aanvalt.

Waarom dit bij sommige mensen wel gebeurd en bij sommige mensen niet, is dus nog onduidelijk. Op dit moment wordt er volop onderzoek gedaan naar een verklaring voor dit fenomeen. De aanvallen kunnen dus ook worden uitgelokt door bepaalde medicijnen, virussen of vaccinaties.

Hoe wordt neuralgische amyotrofie behandeld?

De behandeling van neuralgische amyotrofie is bij voorkeur multidisciplinair. Dat houdt in: meerdere behandelaars en disciplines moeten betrokken worden bij de behandeling. Zo wordt naast de fysiotherapeut veelal de neuroloog, de huisarts, de ergotherapeut, de logopedist, het ademhalingscentrum en de psycholoog betrokken. Indien er sprake is van een langdurig beloop van klachten wordt ook nog wel eens de revalidatiearts ingeschakeld.

De fysiotherapeutische behandeling is erop gericht om de arm en de schouder weer in zijn functie te laten herstellen. Vaak is er sprake van een afwijkend patroon van het bewegen van het schouderblad. De therapie is er dan op gericht dit patroon te herstellen. Krachttraining is aanvankelijk nog onverstandig en veelal ook erg pijnlijk. Door de rek die er wordt uitgeoefend op de zenuwen nemen de klachten na een intensieve training toe. Er zijn geen beperkingen op het gebied van conditietraining, tenzij dit door de arts anders is aangegeven. Soms wordt zwemmen nog ontraden, met name bij de groep NA-patiënten die problemen hebben met het functioneren van het middenrif.

Wie kan neuralgische amyotrofie behandelen?

De schouderfysiotherapeuten van Fysiotherapie Philipsen & Meijer (Weert en Ell) hebben inmiddels ruimschootse ervaring opgedaan in de behandeling van neuralgische amyotrofie patiënten. Ook staan zij in nauw contact met andere behandelaars en andere disciplines in de regio.