De fysiotherapeuten van Fysiotherapie Philipsen & Meijer streven er naar hun vak zo goed mogelijk uit te oefenen. Hoe vervelend wij het ook vinden, het kan altijd voorkomen dat er onenigheid bestaat over de behandeling of over de manier waarop de fysiotherapeut met je is omgegaan. Op het moment dat dit het geval is, is het prettig dat je dit kenbaar kunt maken. Zodoende kunnen wij als praktijk proberen dergelijke situaties in te toekomst te voorkomen. Hoe wij hier mee omgaan is als volgt:
Ten eerste vragen wij je om een gesprek aan te gaan met je behandelend fysiotherapeut om ontstane situatie en ontevredenheid te bespreken. Indien gewenst mag je hierbij altijd een kennis of familielid uitnodigen hierbij aanwezig te zijn. Op het moment dat het niet prettig voelt om direct met de desbetreffende therapeut het gesprek aan te gaan, vragen wij je om contact op te nemen met één van de praktijkhouders, in dit geval Joost Philipsen of Kevin Meijer. Dit mag zowel telefonisch als op afspraak in de praktijk.
Levert het gesprek met de fysiotherapeut of een van de praktijkhouders niet het gewenste resultaat op of heb je het gevoel niet volledig gehoord te worden? Dan kun je jouw klacht altijd indienen bij de Geschillencommissie Fysiotherapie. Deze commissie behandelt klachten over fysiotherapeuten en fysiotherapiepraktijken. Het Koninklijk Genootschap Fysiotherapie (KNGF) vraagt hierbij wel de klacht eerst te bespreken met de fysiotherapeut, alvorens je contact met hen opneemt. Je kunt daarbij ondersteund worden door een klachtenfunctionaris. Zij stellen dat de fysiotherapeut dan zes weken de tijd krijgt om samen met jou de klacht op te lossen. De klachtenfunctionaris kan ondersteunen en bemiddelen om een oplossing voor jouw klacht te vinden. De klachtbehandeling wordt afgesloten met een schriftelijk oordeel van de fysiotherapeut of de fysiotherapiepraktijk over je klacht. Belangrijk hierbij is om te zeggen dat in de meeste gevallen de klager en de fysiotherapeut samen een oplossing vinden voor de klacht.
Een klacht indienen bij het KNGF
Ben je niet tevreden over de geboden oplossing of de afhandeling van de klacht? Dan kun je binnen één jaar na ontvangst van het schriftelijke oordeel van de fysiotherapeut je geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie. Voorwaarde is dat de gebeurtenis waarover je klaagt niet langer dan 5 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Dit moet schriftelijk. Vanaf 1 januari 2017 moeten fysiotherapeuten zijn aangesloten bij de erkende geschillencommissie fysiotherapie. De geschillencommissie fysiotherapie verzamelt gegevens en doet een bindende uitspraak. Dit betekent dat de fysiotherapeut zich aan de uitspraak moet houden. Daarnaast kan de geschillencommissie fysiotherapie een letselschadevergoeding toekennen van maximaal 25.000 euro. De stap naar een geschillencommissie fysiotherapie kan worden gemaakt wanneer:
Fysiotherapie Philipsen & Meijer is aangesloten bij de Geschillencommissie van het KNGF, meer informatie vind je op de website van het KNGF.
Wanneer stap 1 t/m 3 geen oplossing biedt, dan kan er sprake zijn van een juridisch geschil. Op dat moment kun je jouw klacht voorleggen aan de rechter. In het geval van letselschade kun je een letselschadespecialist nodig hebben.
Hoe stel je de fysiotherapeut aansprakelijk?
De specialist letselschade zoekt uit welke schadeposten er zijn en helpt je om de verantwoordelijke aansprakelijk te stellen voor de opgelopen letselschade. Het is moeilijk om zelf uit te zoeken welke schadeposten er zijn en waar je recht op hebt. Daarom adviseren wij je om in dit soort situaties altijd om een juridisch specialist letselschade in te schakelen.